Calgary Stampede - Reisverslag uit Calgary, Canada van familie offenberg - WaarBenJij.nu Calgary Stampede - Reisverslag uit Calgary, Canada van familie offenberg - WaarBenJij.nu

Calgary Stampede

Door: Margriet en Henry

Blijf op de hoogte en volg familie

08 Juli 2015 | Canada, Calgary

8 juli 2015
Writer Margriet
Vandaag de gok gewaagd: de Calgary Stampede bezoeken! Via downtown Calgary, waar de meiden hun cowboyhoeden hebben gekocht op Stehphen's Avenue, een gezellige autovrije straat met nog wat oude gebouwen uit 18e en 19e eeuw. Op straat liepen veel mannen in de Stampede-look: spijkerbroek, cowboylaarzen, ruiten overhemd en een mooie grote glimmende gesp op de broekriem. Vrouwen idem dito, soms ipv spijkerbroek een korte broek. In het park werd opgetreden door oudere dameslinedancegroep, allemaal zelfde kleding, op muziek van Bruno Mars en Brad Paisley (River Bank). Gewandeld naar het festivalterrein en dat bleek eigenlijk een kruising te zijn tussen een grote kermis en de huishoud-/agribeurs. Wel interessant om te zien waar de Canadezen helemaal warm voor lopen, maar of het hu die $18 pp waard was, nee(voor de rodeo moesten we nog veel meer betalen, wat jammer was omdat we al entree hadden betaald.). De rodeo in het stadium hebben we niet bezocht overigens, het was te warm en het trok niet zo. Wel allerlei vee bewonderd, waaronder ook de Holsteiner uit Nederland. Tip: bezoek eens de kinderboerderij in Spaarnwoude: daar staan wel 20 verschillende koeienrassen op stal, super mooi om naast elkaar te zien. Verder nog wat oude rijtuigen (sprinklerwagen, dumpwagen) ala huifkar. En nog een hele hal met kunst, best mooie dingen gezien van bijv. geëmigreerde Nederlander Henri de Groot.
Toen met het trammetje terug naar downtown en toen bedacht ik me in ene dat er in Calgary centrum een skywalk is: je kunt in elk kantoorgebouw aan de avenues en streets met de roltrap naar de eerste verdieping. Daar kun je via glazen bruggen/slurfen van het ene gebouw naar het andere gebouw komen en aan de skywalk liggen allerlei winkeltjes en eet- en drinkgelegenheden. Niet meer wachten voor stoplichten, geen last van harde wind, sneeuw en andere dingen die je alleen op straat hebt.
Nog een bakkie troost en een smoothie gehaald en toen de auto gevuld en naar Banff gereden. Dwars door de prairie. We kwamen langs de skischansen van de Olympische spelen, maar hebben ze links laten liggen. De bergen doemden vervaarlijk voor ons op. In het centrum van Banff lag ons hotelletje. Prima stek, de Aspen Lodge. Beetje lawaaierig aan de drukke avenue, maar nog te verdragen. We krijgen nog rustigere hotels. Inspectie van het stadje leverde Bamboo Garden op, een prima Chinees/oosters restaurant waar allemaal Chinezen aan het dineren waren. Beetje moe van het tijdsverschil, zijn we vroeg naar bed gegaan.

Writer Henry
Angriee.. of Hènry.. het zal wel, men zegt tweetalig hier in Galgerij(op z'n Frans).. Butteu.. gewoon Engelse voertaal hoor!
Ik laat alles tot en over mij heen komen en geniet.. Het weer is geweldig.. Lucht schoon en ijler.. Het lijkt allemaal van een Leie dakje te gaan.. maar gezien onze gezinssamenstelling met heerlijke karakters zal het geen saaie vakantie worden.. vandaar ik een gedegen basis heb gelegd met m'n Partner.. die is geregeld van a t/m z.. Lost in Space is er anders niets bij.. we zijn gewoon een zootje ongeregeld.. Soms..
The Stampede.. Tja.. nu motte die Kanadeese niet denken dat ze anders zijn dan die Yanks aan de andere kant van de grens.. Hier zijn het ook gewoon koejejongens met grote braadworsten.. Ik bedoel.. Hot Dogs... and Big Cars and Harleys..

• 14 Juli 2015 - 11:01

Alma:

Stampede......is dat niet een op hol geslagen kudde?
    Omdat ik hiervan in jullie verslag niets vernomen heb, neem ik aan dat hiermee de toeristenstroom wordt bedoeld en daarmee het geld dat komt binnenrollen.
    Mooie foto's meiden; ik moest even kijken wie wie was met de hoeden en zonnebrillen op. Duurde niet langer dan 3 seconden hoor.
    Hebben jullie de skywalk nog gedaan, of niet?
    Van Jeannette had ik al begrepen dat Canada favoriet is bij de Chinezen. Wat vragen ze daar, als je afhaaleten haalt?
    Liefs en veel plezier nog, lieve familie.
    Alma